Carola Rombouts
ROMBOUTS (1963) werkt vanuit het hoofd en het hart, met ogen op wat haarzelf beweegt, identificeert, deelgenoot maakt of juist vervreemd doet voelen. Wat verteerd kan worden, wat onverteerbaar blijkt, en soms ook blijft, wordt onderdeel van het (werk)proces: in het domein dat het atelier voor haar is, wordt gekauwd op vele zaken.
Grafiek in brede zin genereert haar handschrift waaruit een persoonlijke beeldtaal zich nog steeds ontwikkelt. De gebruikte technieken zijn linoleum en materiaaldruk, monotype, rubbing, cut-outs, en soms tekening en collage, of een mengvorm hiervan. Inherent aan grafiek maken is altijd het terugkijken, om te kunnen zien wat je al hebt gedaan. Hierna neem je een besluit over hoe je verdergaat. In die momenten krijgen onbedoelde of onverwachte verrassingen een bestaan, die Rombouts op een ander been zetten, waardoor zij anders dan vooraf misschien gedacht, verder gaat. Voor haar is dit een zuivere en spannende manier van werken, waarbij het onbewuste een rol krijgt, juist omdat de controle voor een deel niet binnen het directe gezichtsveld ligt. Rombouts ‘maakt’ haar prenten voornamelijk op de drukpers of met de inktroller in haar hand: met inkt en kleur kiest zij wat wij uiteindelijk zien van de drukvorm; elke afdruk wordt anders, en hierdoor geen deel van een oplage, maar unica. Het werk van Rombouts is bedoeld als een uitnodiging tot kijken, voelen en overdenken – zo u wilt -, en zelf een mogelijke betekenis te destilleren.

Genomineerd voor de Ysbrand Grafiekprijs
​
De geselecteerde, losse 25 delen die later in de tijd tezamen het werk ‘Anatomie van een Genocide’ vormden, toonde Rombouts aan de jury voor de Ysbrand Grafiekprijs. Hierdoor werd zij een van de vijf genomineerden. Dit werk is precies zo gemaakt als hierboven beschreven: het maakproces voelde als een organische opeenvolging, een onderzoek, zonder de uitkomst al voor ogen te zien. Verdriet, woede, en afgrijzen naar aanleiding van de genocide in Gaza waren de zuurstof voor het maken. Als een ‘anatoom patholoog’ maakte Rombouts de fysieke structuur van de genocide in Gaza zichtbaar in allerlei toepassingen van de linoleumsnede. Op het moment van de expositie in GAA maakt dit werk nog onderdeel uit van de expositie Linocut Today XIII, in de stadsgalerie van Bietigheim-Bissingen, in Duitsland. Het atelier van Carola Rombouts/annex werkplaats ‘De Grafiekdrukkerij’ voor workshops, is gevestigd in Loods 6, aan het IJ, in Amsterdam-Oost, met uitzicht op Noord.
